۵ رله هاي اضافه بار الکترونيکي
يکي ديگر از رله هايي که براي حفاظت موتورها به کار مي رود رله هاي اضافه بار
الکترونيکي است. مزاياي رله هاي اضافه بار الکترونيکي زياد مي باشد. ولي چند ويژگي معمول اين
رله ها را مي توان ذکر نمود. يکي از مزاياي اين گونه رله ها طراحي بدون هيتر آنست. اين نوع
طراحي، هزينه نصب رله و نياز به انبار انواع مختلف هيترها را جهت استفاده در موتورهاي
مختلف کاهش مي دهد. اين نوع رله ها حفاظت قطع فاز را نيز انجام مي دهند.احتمال سوختن
سيم پيچ موتورها در صورتي که يکي از فازهاي تغذيه قطع شود بسيار زياد خواهد بود. رله هاي
اضافه بار الکترونيکي مي توانند قطع فاز را تشخيص داده و موتور را از منبع جدا نمايند. اين امکان
در رله هاي اضافه بار مکانيکي وجود ندارد.
-۱-۱۳-۵ رله هاي اضافه بار الکترونيکي مدل 100 ESP FURNAS
يک رله 100 ESP به تنهايي قادر است حداقل ۶ سايز هيتررا پوشش مي دهد. علاوه بر
اين، جريان بار کامل موتور يا FLA مانند شکل(۸۲) با يک پيچ تنظيم مي شود. مثلاً رله 100 ESP
که در شکل (۸۲)نشان داده شده است از ۹ تا ۱۸آمپر قابل تنظيم است. منحنيهاي تريپ کلاسهاي
،۲۰،۱۰ و۳۰ NEMA براي هر کاربردي در دسترس مي باشد.
اين نوع رله هم به صورت دستي وهم به صورت خود ريست موجود است. در اين نوع
رله نيز کنتاکتهاي کمکي وجود دارد.
-۲-۱۳-۵ رله اضافه بار الکترونيکي مدل 10RB3 Siemens
طراحي اين نوع رله بسيار شبيه مدل 100 ESP است و تريپ آن از نوع کلاس ۱۰ و ۲۰
بوده وقابليت ريست دستي واتوماتيک، ستينگ جرياني قابل تنظيم و جبران کننده دما را نيز دارد.
اين نوع رله که درشکل (۸۳) نشان داده شده است داراي يک کنتاکت کمکي NC، يک کنتاکت
NO و يک نمايشگر موقعيت کليد براي شبيه سازي تريپ رله مي باشد.
-۳-۱۳-۵ رله اضافه بار الکترونيکي مدل 12RB3 Siemens
اين نوع رله علاوه برساختاربدون هيترآن و حفاظت در برابر قطع فاز قابليتهايي همچون
حفاظت اتصال زمين، عدم تعادل فاز، نمايشگرLED) شامل چراغ آماده به کار، چراغ اتصال زمين
و چراغ اضافه بار )، ريست اتوماتيک با کنترل از راه دور و کلاسهاي تريپ انتخابي ( ،۵ ،۱۰ ،۱۵
۲۰،۲۵ و يا ۳۰) را نيزدارا مي باشد. رله 12RB3 داراي امکان Monitoring Self بوده و داراي
۲ کنتاکت NO و ۲ کنتاکت NC مجزا نيز مي باشد.
ProFI Bus DP ارتباطي سيستم -۱۴-۵
ارسال سريع اطلاعات در هر فرآيند پيچيده از ضروريات است. سيستم DP Bus ProFI
يک سيستم ارتباطي باز است که بر مبناي استانداردهاي بين المللي موسسات صنعتي ايجاد شده
است. اين سيستم، اتصال چند دستگاه مانند رله اضافه بار DP -Simocode را مانند شکل (۸۵)
براي ارتباط با يک PLC يا يک کامپيوتر بر روي يک باس امکان پذير مي سازد.
اين سيستم ارتباطي جايگزيني براي سيم کشيهاي موازي بوده و مقرون به صرفه است.
-۱۵-۵ رله اضافه بار DP – SiMOCODE 5UF3
اين رله به همراه سيستم DP Bus ProFI ، بار را در برابر اضافه بار، عيوب فاز، اتصال
زمين وعدم تعادل جريان محافظت مي کند.اين رله رامي توان ازطريق يک مرکزمانند
کامپيوتري که نرم افزار DP – SiMOCODE-Win برروي آن نصب است و يا يک PLC با يک
پروسسور ارتباطي DP Bus ProFI کنترل، نظارت، تست و پارامتر گذاري نمود. از واحد
50UF3 مي توان به عنوان يک رله اضافه بارحالت جامد مستقل نيز براي حفاظت موتور استفاده
نمود. در اين رله کلاس تريپ در ۶ مرحله از کلاس ۵ تا کلاس ۳۰ قابل انتخاب است. واحد اصلي
اين رله که درشکل(۸۶)نشان داده شده است با چهار ورودي و چهار خروجي تغذيه مي شود ولي
واحدهاي ديگري نيز موجود است که داراي ۸ ورودي و ۴ خروجي اضافي مي باشند.